Thursday 6 December 2012

30,000 warga Johor bangkit di negeri kubu kuat Umno



30,000  warga Johor bangkit di negeri kubu kuat Umno



 Lautan rakyat Johor yang sedar-politik hadir beramai-ramai ke Himpunan Kebangkitan Rakyat.

PARIT RAJA, BATU PAHAT (1 Dis, 2012): Seramai 30,000 hadir pada perhimpunan Johor dikejutkan di sini malam ini untuk menggoncang kubu kuat Umno negeri Johor.
Jarang sekali dalam sejarah politik Johor perhimpunan Pembangkang menarik sebegini ramai hadirin.
Perjumpaan ini adalah sebahagian daripada siri himpunan berterusan di peringkat negeri Himpunan Kebangkitan Rakyat yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat (PR) di seluruh negara.
Ianya diadakan selepas perhimpunan peringkat kebangsaan yang  diadakan di Taman Seremban Jaya di Senawang pada 3 November lalu yang juga telah menarik kira-kira 30,000 rakyat Malaysia.

Pemimpin PR duduk dari kiri adalah Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, Pesuruhjaya PAS Johor Mahfodz Mohamed, Pengerusi PKR Johor Chua Jui Meng, Timbalan Presiden PAS Mat Sabu, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Naib Pengerusi DAP, Tan Seng Giaw. Chua dilihat sedang berbincang serius dengan rakan sejawatannya dari PAS Johor sementara menunggu untuk TG Hadi Awang mengakhiri ceramah beliau.

Pengerusi PKR Johor Chua Jui Meng dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba bersama-sama pada kira-kira jam 11 malam dan mereka berdua terkejut oleh kehadiran yang begitu ramai.
Mereka berdua terpaksa mengharungi lautan manusia untuk sampai ke pentas sehingga kasut dan seluar mereka diliputi dengan lumpur.
Presiden PAS Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika itu sedang berucap selama lebih satu jam.
Selepas TG Hadi  menamatkan ceramah beliau, satu majlis ringkas telah diadakan untuk memperkenalkan dan menerima borang permohonan keahlian beberapa bekas penjawat awam utama Johor dan bekas ahli Ummno yang menyertai PAS.
 
Memperkenalkan dan menerima borang permohonan ahli baru PAS yang terdiri daripada bekas-bekas penjawat awam kanan dari Johor dan ahli penting Umno.
Anwar kemudiannya dipanggil ke pentas untuk menyampaikan ceramah beliau dan mendapat tepukan gemuruh orang ramai apabila dia bermula dengan berkata: "Ini bukan perhimpunan Umno! Apa yang (Perdana Menteri dan Presiden Umno) Najib (Abdul Razak) tidak faham adalah Kebangkitan Rakyat !"
 
 
Anwar, menunjukkan kehandalannya di atas pentas ... menarik orang ramai mendengar ucapannya selama kira-kira 90 minit.
"Rakyat Malaysia hari ini juga sudah arif mengenai isu-isu sosio-politik. Mereka juga lebih bijak dan sekarang tidak begitu mudah, bukan seperti pada masa lalu, untuk menipu mereka.
"Tidak ada ruang lagi untuk janji-janji kosong dan retorik semata-mata dalam politik. Kita mesti beritahu rakyat apa yang kita boleh tawarkan dan apa yang kita boleh lakukan untuk menyediakan urustadbir yang baik.
"Kita mesti jelaskan dasar-dasar berorientasikan rakyat PR dan bahawa kami berada di sini untuk berkhidmat kepada rakyat dan memastikan kebajikan mereka terpelihara dan negara terus membangun maju.
"Tidak seperti BN, jika kita diberikan mandat untuk mentadbir Putrajaya selepas Pilihan Raya Umum ke-13 yang akan datang, kita akan pastikan pembasmian rasuah," kata Anwar.
 
Para hadirin yang sanggup duduk di medan berlumpur.
Bercakap di bawah pentas, Chua, yang juga naib presiden PKR, berkata: "Malam ini adalah titik perubahan perjalanan sukar PR bukan sahaja untuk ke Putrajaya, tetapi juga untuk menjatuhkan Umno dan MCA dalam kubu politik mereka.
"Orang ramai pada malam ini sangat menakjubkan kerana mereka kekal sehingga pukul 1:00 pagi untuk mendengar mesej yang kita bawa. Mereka juga tidak kekok oleh tanah berlumpur disebabkan oleh hujan pada lewat petang.  Rakyat telah bangkit! Umno, MCA dan BN, berhati-hati!
"Apa yang lebih ketara sekali adalah bahawa kira-kira 90% yang hadir terdiri dari orang Melayu. Kita kini menyaksikan ‘swing’ kuat pengundi Melayu di Johor kepada PR.
"Malah, saya telah tiba bersama-sama dengan Anwar dari Rumah Terbuka Deepavali PKR Johor merangkap ceramah di Tebrau.
"Yang keluar mendengar adalah kira-kira 5,000 orang dan apa yang menggalakkan ialah bahawa 90% daripada mereka adalah orang India. Ini menunjukkan rakyat Johor mahu kerajaan berteraskan rakyat dan kerajaan yang bersih di peringkat negeri dan persekutuan.
"Kehadiran yang kuat oleh kaum India di Johor juga mengesahkan bahawa masyarakat juga memberikan sokongan yang lebih besar kepada PR berbanding dengan semasa tsunami politik Mac 2008," katanya.

Para hadirin berhampiran pentas.

Satu lagi gambar ‘close-up’ hadirin yang duduk di atas tanah berlumpur.